Sunday, December 23, 2012

Kau Tak Faham.



“mai, nah amek ni.”

Gambar yang di pegang Naz di acah di depan mataku. Aku cuma memandang sepi gambar tersebut. Tangan macam nak amek. Tapi hati yang tak mengizinkan sekali dengan ego diri yang mengharamkan tangan menyambar gambar tersebut.

“Nak tak ni?”
Naz tunjuk muka bosan. Nak bagi free pun tak nak. Apalah. 

“Simpan je lah. Malas nak pegang.” Balas ku sambil tunjuk muka macam –im-not-interested-

“Betul tak nak ni?” Naz main acah lagi gambar tu depan muka aku.

“betul tak nak. Simpan je lah.”

“ok.” Naz berlalu keluar dari bilik aku dengan muka yang macam nak cepuk aku. Hee.

“Naz! Nanti kalau aku kawen dengan dia, bagi lah gambar tu.”

__________________________________________________________________
Dan fikiran melayang kepada rant on 2-1 petang kelmarin.

“ahh. Aku tak faham betul kenapa Z perlu buat macam tu. Tolonglah. Dia macam tak appreciate kau je.!” Dengus aku sambil menarik-narik bulu karpet tempat aku melabuhkan punggung. Nik di sebelah aku cuma diam. Leka bermain game Glow Hockey. Aku tahu dia dengar. Cuma mungkin tengah cari hujah menarik.

“tak... bukan macam tu. Dia kata nak stable dulu. Then baru lah move on to next step.”

“oo. Kalau dia fail, nauzubillah, dia tak nak lah kawen dengan kau?”

Naz cuma diam membatu. Muka nampak kusut. 

“Marriage doesn’t mean to be together during happy moments only. It should be through ups and downs.” Tegas aku dengan nada yang bersungguh-sungguh. Geram betul bila si Z tu hanya akan kawen dengan Naz ni if dia pass exam kat sana bulan 8 nanti.

“Memang lah Mai..tapi bukan semudah tu nak kawen. Ikutkan aku, aku nak je kawen sekarang. The problem is, aku bukan lelaki. He is. So, he got the ‘kuasa veto’.”

“Haaa.. aku tahu! Cuba kau gertak dia sikit. Cakap, kau tak leh janji nak tunggu dia lama-lama. Macam mana kalau kau terjatuh cinta pada orang lain. Or ade orang lain suka kau ke... acah je la..”

“aku dah pernah cakap cam tu.”

“then? Dia respon pe?”

“Dia cakap, kalau aku bahagia, dia pun bahagia.”

“Even though you are with someone else?!”

Nada suara aku dah naik se-oktaf. Geram. Aku tak consider tu sebagai true love if someone doesn’t fight for his love. Gerammmm!!! Aku rasa macam nak hentak-hentak kepala aku je waktu tu. 

“ishhh. Aku geram betul lahhh.. ada ke patut dia cakap cam tu.”

Aku sambung kata-kata “kau tak pernah usaha ke dengan dia. Bincang baik-baik. Cakap dengan mak ayah kau semua."

“kau cakap senang lah Mai. Things are easier to be said than done. Kau tak faham.”

Aku diam sejenak bila Naz hentam aku cam tu. Naz sambung lagi...

“Sama macam kau nasihat aku untuk stop mesej dia lah ape lah. Waktu tu kau tak kenal lagi E, kau boleh lah cakap cam tu kan. Tapi tengok sekarang, kau pun tahu kan susah nak stop mesej semua tu kan.”

Aku diam. Dan terus diam. Ya betul. Things are easier to be said than done. Betul Naz. Dan hujah aku petang tu mati di situ je. Aku setuju. Kalau kita tak berada dalam kasut seseorang tu, kita tak kan faham susahnya. Tak kan pernah faham. T.T

Dan kata-kata Naz “Kau tak faham” menghantui hidup ku sepanjang malam tersebut sehingga lahirlah entry ni.

Nota kaki :

Aku renung dan fikir kan serta timbang-timbang kan kembali dengan apa yang di maksudkan oleh si Z- untuk stable dulu sebelum move on to next step dengan Naz. Aku dah faham. dia lelaki. tanggungjawabnya banyak atas dia. dia initiator walaupun marriage is working shoulder to shoulder actually. dia yang akan kemudi bahtera baitul muslimnya. so, dia memang patut stable kan apa yang patut. especially dari segi iman dan kewangan.

dan sangat setuju dengan hujah Nik "cari lah yang sekufu. yang berada di jalan dakwah juga.baru lah pasangan kita lebih memahami." kan mencari pasangan yang sesuai adalah salah satu kategori 10 muwasaffat muslim. under kategori : Bermanfaat Kepada Orang Lain (Nafi’un Li Ghairihi). ehem.

* Dialog di ubah suai sedikit sebab den dah lupo. ngee~

No comments:

Post a Comment