Monday, May 14, 2012

Nak.Jadi.Baik

"yow Dila. Aku nak jadi budak baik."
"boleh. takda masalah."
"tapi beb, nak tukar wardrobe tu masalah BESAR kot!"
"Yup aku akui. Takpe. kau berubah perlahan-lahan."
"aah la weyh. Berubah tu senang. Tapi sebenarnya nak istiqamah tu susah."




Listed. 2 perkara utama di sini.
1) wardrobe transformation.
2) istiqamah.

Adakah anda ingat senang dari tudung 40" inci yang selalu kau sangkut ke bahu je terus nak tukar pakai tudung 50" dan pin ke bawah?

Perangai nak kena bleach.! Bila kau pakai tudung ala kadar je, kau buat pape pun orang tak kesah sangat. Orang takda lah nak mengutuk kau sangat sampai jadi night mare.
Tapi cuba kau pakai tudung 50" atau 60"
Semua tingkah laku kau akan diperhatikan dan salah sikit pun boleh jadi letusan gunung berapi kot.

Then terus tweet, " Jangan disangka orang yang pakai jilbab labuh tuh alim belaka."

Oh no. Aku tak nak kerana aku para-para wanita solehah ni terkena tuduhan melulu yang langsung tak da kaitan dengan hidup mereka.

Either external changes or internal changes, both are IMPORTANT!

Tapi sukar untuk aku. Pernah mencuba, tapi aku tak mampu istiqamah.
terlalu banyak dugaan dan cabaran.
Tapi sekali kita dapat gapai kemanisan iman itu, hidup kita memang bernilai.
Terasa seperti ada kunang-kunang terbang di sisi. Oh.

Sungguh, tak perlu kau cantik di mata manusia jikalaujelik di pandangan Allah.

Definisi Solehah itu bukan hanya cantik luarannya, bahkan dalamannya.
Aku nak jadi wanita yang mampu sejukkan mata yang melihat.
Mampu berkongsi nur dengan insan yang terdekat.
Mampu memberikan inspirasi kepada insan lain.
Aku nak jadi sebaik baik perhiasan di dunia, iaitu wanita solehah. =)

InsyaAllah.
Dear Mai, keep moving! U can make a change!

P/s will I still be breathing at the twelth hour?


No comments:

Post a Comment