Sunday, March 24, 2013

Seni Jalanan.

Zine yang elok tersusun rapi atas meja kayu usang itu di belek belek. Cuba mencari part menarik dalam buku tu. Kalau hati berkenan boleh angkat. Murah sangat harga yang di jual. Satu RM5. Padahal aku tahu bukan senang nak perah otak keluarkan idealisme. Cuba membentangkan thought kau dalam bahasa 'manusia' dan dalam kata tak bersuara.

Puas meneroka satu tapak pameran. Tapi belum ada satu yang memikat hati. Aneh. Kalau tak sebelum ni, satu plastic bag besar dia borong buku-buku indie. Bila sampai rumah je, kawan mula menggeleng seraya bertanya, "bila kau nak stop baca buku pelik ni?" Tapi hari ni, cuma satu badge yang dia beli dengan harga RM3 yang tertera perkataan "FREEDOM".

Bawah jejantas tu, ada sorang lelaki 30 an yang sedang giat menghalang angin dari memadamkan api lighter dia. Kelakar. Serius betul muka. Di tepi dewan besar, ada satu geng basikal 'bawah umur' yang sedang sembang gempak gempita sambil makan aiskrim potong 20sen. Baju semua comot-comot terkena cat. Barangkali mereka lah yang sibuk mengecat mural di sepanjang jalan perumahan mereka pagi tadi.

Nun jauh di tengah padang yang lapang, ada sorang abang bersneakers Vans merah hitam yang sedang busy buat sound check. Malam sat lagi ada free konsert untuk rakyat kampung ni. Bawah stage dah ada budak budak muda yang berpakaian hitam, rambut ala ala tak sikat tak wax and mulut sibuk menghalau nyamuk.

This is called Art. and in the same time doing some charity to the villagers. Teach the kiddos to appreciate art and try to plant "love your culture" inside their heart. Bagus. Kekalkan warisan and in the same time boleh belajar hargai seni.. Tapi,.. there is something wrong. Something wrong from a Muslim point of view. There is a better way to teach people about art.

And Islam is all about Art. Yes. ALL.

"Jangan berdiri di jalan kelabu. Silap hari masuk jalan hitam, tak pernah jumpa jalan pulang."




No comments:

Post a Comment